O przeciekach


Ograniczenie przecieków powietrza do spalin jest głównym celem większości modernizacji Obrotowych Podgrzewaczy. Doszczelnianie wirnika zmniejsza straty energii cieplnej, wpływa na mniejszy pobór mocy przez wentylatory, poprawia skuteczność elektrofiltrów czy też redukuje coroczne koszty remontów podgrzewaczy.

Duże średnice wirnika(nawet do kilkunastu metrów) i duże różnice temperatur pomiędzy zimnym a gorącym końcem (do ~400°C) powodują znaczne dynamiczne odkształcenia termiczne wirnika, dochodzące do kilku cm na obwodzie, zmieniające się wraz ze zmianą obciążenia kotła. Ponadto pomiędzy płynącym powietrzem(w nadciśnieniu) a o płynącymi spalinami(w podciśnieniu) występuje duża różnica ciśnień, która jest główną przyczyną występujących w OPP przecieków. Z tego powodu jest niezwykle trudno uszczelnić tego typu podgrzewacze, nie istnieje technologia pozwalająca uniknąć przecieków w 100%.

Na rysunku przedstawiono niepożądane kierunki przepływów gazów:

1. Powietrze z otoczenia zasysane do kanału wylotowego spalin przez uszczelnienia promieniowe pod skrzydłami promieniowymi – zwiększa ilość powietrza w spalinach, zmniejsza temp. spalin, zwiększa objętościową ilość gazów.

2. Podgrzane powietrze po przejściu przez wirnik zasysane do kanału spalin wlotowych przez uszczelnienia promieniowe pod skrzydłami promieniowymi – jak wyżej.

3. Powietrza omija wirnik dookoła kanału powietrza ZK i dostaje się w przestrzeń pomiędzy wirnikiem a uszczelnieniami obwodowymi, część przepływu omija uszczelnienia obwodowe na GK i trafia bezpośrednio do kotła, a część przyjmuje kierunek ruchu obrotowego wirnika i przez nieszczelności pomiędzy skrzydłami osiowymi a wirnikiem zasysana jest do kanału spalin i miesza się ze spalinami – zwiększa ilość powietrza w spalinach, zmniejsza temp. spalin, część omija wirnik i nie bierze udziału w bilansie energii.

4. Spaliny omijają wirnik dookoła kanału spalin GK i dostają się w przestrzeń pomiędzy wirnikiem a uszczelnieniami obwodowymi - nie przekazują energii cieplnej do elementów grzejnych i zwiększają niepożądaną objętość spalin przed wpłynięciem do elektrofiltru.

projekt i realizacja: ibif.pl

Serwis korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookies w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.